
Investor relations spelen een essentiële rol bij het opbouwen en onderhouden van sterke relaties met investeerders en financiële stakeholders. Doeltreffende communicatie voedt het vertrouwen in de prestaties en toekomstperspectieven van een onderneming. Toch gaapt er vaak nog een kloof tussen de uitgedragen boodschap en de verwachtingen van de analisten. CFO Magazine boog zich over de do's-and-don'ts met Alexander Makar, verantwoordelijk voor investor relations bij WDP, Cédric Biquet, CFO bij Ascencio en de ervaren onafhankelijke analist Gert De Mesure.
Alexander Makar is verantwoordelijk voor zowel investor relations als capital markets bij specialist in logistiek vastgoed WDP. Voordien zat hij aan de andere kant van de investeerderstafel als equity research analyst bij KBC Securities en Berenberg. De Belgische Vereniging van Financiële Analisten (ABAF-BVFA) bekroonde WDP onlangs met de award voor beste financiële communicatie en loofde daarbij uitdrukkelijk het werk van Alexander Makar en het IR-team.
Cédric Biquet heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de vastgoedsector. Na de stichting van een IT-bedrijfje en rvaring als auditor bij KPMG is hij een traject bij verschillende GVV’s gestart: Befimmo, Wereldhave Belgium en Ascencio. Bij Ascencio is hij bijna vier jaar als CFO verantwoordelijk voor het financieel beheer.
Gert De Mesure is een onafhankelijke financiële analist. Hij heeft een werkervaring van 25 jaar in de financiële wereld in diverse elkaar aanvullende functies. Vandaag werkt Gert De Mesure hoofdzakelijk binnen een B2B-omgeving. Hij is actief als analist van Belgische aandelen voor de Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB), is lid van het investeringscomité van het vermogensbeheer van Keytrade en adviseert Eurinvest Partners bij het beheer van een beleggingsfonds in Europese vastgoedaandelen. Het takenpakket omvat ook financiële communicatie, waarderingsopdrachten en adviesfuncties.
Negentien analisten volgen de prestaties van WDP, ten opzichte van vier bij Ascencio. Welke criteria bepalen in welke mate analisten een bedrijf coveren?Alexander Makar: “Factoren als liquiditeit en marktkapitalisatie geven veelal de doorslag. Amerikaanse banken tonen pas interesse bij een marktkapitalisatie vanaf 5 miljard dollar. WDP investeert jaarlijks 500 miljoen euro, waarvan de helft in equity. Dat maakt ons verhaal dus interessant voor investeringsbanken die toegang verlenen tot de kapitaalmarkten. Daarnaast speelt de activiteit een rol. Toen ik voor KBC Securities werkte, was de interesse groot in vastgoed en biotech – gezien het kapitaalintensieve karakter. Met een focus op de Benelux kreeg KBC Securities een speler als WDP bijgevolg snel in het oog.”
Cédric Biquet: “Bij Ascencio beweegt er op het vlak van investeringen minder. Onze laatste kapitaalsverhoging dateert van 2014. Dat verklaart meteen, samen met een lage liquiditeit en marktkapitalisatie ook het geringe aantal analisten dat onze prestaties volgt.”
Gert De Mesure: “Het analysewerk is deels commercieel gedreven. Je wil vooral de bedrijven volgen waarin de markt de grootste interesse toont. Het Belgische analistenlandschap is ook verengd. BNP Paribas Fortis stopte de voorbije jaren bijvoorbeeld met analyses. Door de fusie van Degroof en Petercam viel er eveneens een speler weg.”
Kapitaalstoegankelijkheid
Waarom is die visibiliteit belangrijk?
Alexander Makar: “Een goed contact met analisten biedt een grote meerwaarde, onder meer op het vlak van de toegankelijkheid van kapitaal, liquiditeit van je aandeel en uiteindelijk de cost of capital die doorslaggevend is in je financieringsstrategie. Daartegenover staat dat je heel wat inspanningen moet leveren. WDP behoort tot het kransje spelers met een marktkapitalisatie van meer dan 5 miljard dollar. Binnen België en Europa zijn we groot, maar op wereldvlak behoren we niet tot de kleppers. Een Amerikaanse analist besteedt daarom misschien wel minder tijd aan onze prestaties, waardoor een foute perceptie kan ontstaan. Daar moet je sterk over waken door te blijven investeren in een nauwe en vertrouwelijke band.”
Cédric Biquet: “Als relatief kleinere speler krijgen we moeilijker toegang tot investeerders. Proactieve communicatie is bijgevolg een must. Dat beperkt zich niet tot het delen van de periodieke resultaten, maar ook in de aanwezigheid op evenementen en roadshows. Evenzeer spelen we het hele jaar door in op de bekommernissen van de analisten en de markt. Aangezien we over gebouwen in Valencia beschikken, rezen er bezorgdheden rond de impact van de recente overstromingen. Daar moet je een adequaat antwoord op bieden. De volatiliteit van de intrestlasten is een ander veelbesproken onderwerp, waar je best transparant rond communiceert.”
Gert De Mesure: “De grote meerwaarde van een analist schuilt in het doorgronden van het verhaal achter de cijfers. De informatie die je in een persbericht vindt, kan iedereen wel uitpluizen. Vaak schuilt er evenwel een extra dimensie achter. Die bekom je pas na een individuele vraagstelling of door in het geval van WDP en Ascencio een vastgoedproject ter plaatste te bezoeken. Marktintelligentie valt niet te vervatten in de standaardcommunicatie van een onderneming.”
Wie communiceert de resultaten aan de analisten?
Alexander Makar: “Bij WDP voeren doorgaans de CEO, de CFO en mezelf het woord tijdens earnings calls en conferenties. De markt verwacht sowieso dat het hogere management communiceert. Ik bevind mij dan eerder op de tweede lijn. Ad-hocvragen in de loop van het jaar komen doorgaans op mijn bord terecht. Ook bestaat de taak van de verantwoordelijke voor investor relations erin het werk van de CEO en CFO wat uit handen te nemen. Met negentien analisten kunnen zij niet alle communicatiestromen aansturen. Dankzij onze onderlinge complementariteit functioneert onze werkwijze optimaal.”
Cédric Biquet: “Met Aurore Anbergen beschikken we over een uitstekende verantwoordelijke voor investor relations, marketing en communicatie. Het spreekt voor zich dat zowel de CEO als mezelf als CFO haar relevante informatie aanreiken. Ook ben ik zelf sterk betrokken bij de communicatie en neem ik samen met de CEO aan de earning calls deel. Op roadshows ben ik eveneens altijd aanwezig.”
Alexander Makar: “Investor relations vormt dan wel een afzonderlijk team binnen WDP, toch is die divisie door het gehele bedrijf verweven. Je moet altijd op de hoogte zijn van wat er leeft en speelt om analisten tijdig en correct te informeren.”
Geven en nemen
Analisten verlangen meestal meteen een antwoord op soms niet-evidente vragen. Hoe gaan jullie daarmee om?
Cédric Biquet: “Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van wat leeft bij analisten. Een ander aspect is coherentie. Een onsamenhangend verhaal zal tot veel bijkomende vragen leiden. Dat kan je vermijden door vooraf grondig je huiswerk te maken.”
Alexander Makar: “Een goede voorbereiding is onontbeerlijk. Analisten houden de vinger aan de pols bij wat leeft bij investeerders. Ze kijken verder dan één specifiek bedrijf en sector. Bijgevolg vormen hun vragen ook een informatiebron voor onze werking. Een bekommernis van een bepaalde analist zorgt er mogelijk voor dat we dat item in onze communicatie verder uitdiepen en toelichten. Omgekeerd is het ook belangrijk om hierop te anticiperen en speculatie te voorkomen door transparant en consistent te blijven communiceren”
Cédric Biquet: “Wanneer je veel vragen ontvangt rond financiering, dan weet je dat je daar in de toekomst meer duidelijkheid moet rond scheppen.”
Gert De Mesure: “Als analist kom je in veel bedrijven en sectoren terecht. Wanneer bedrijf X communiceert rond een bepaalde tendens of prestatie, spreek ik bedrijf Y daarover aan. Er ontstaat op die manier een kennisdeling en wisselwerking. Ik beschouw het als een kwestie van geven en nemen.”
CFO’s geven aan dat zowel de analisten als aandeelhouders vaak onvoorspelbaar reageren op gedeelde resultaten. Ervaren jullie dat ook?
Alexander Makar: “Analisten hameren soms te sterk op details. Je mag nog de mooiste resultaten delen, toch zal de informatie rond een bepaald toekomstig aandachtspunt blijven hangen. Perceptie is immers realiteit in de ogen van investeerders en analisten. De boodschap dat de ‘impact zeer beperkt zal zijn’ lijkt dan irrelevant. Ik pleit ervoor de hoofdboodschap niet uit het oog te verliezen. Foute interpretaties kan je al grotendeels vermijden door je verhaal met sterke data te onderbouwen en het juiste narratief te brengen.”
Gert De Mesure: “Tegen een algemeen marktsentiment valt moeilijk op te boksen. Omwille van de sterke prestaties van Amerikaanse technologische aandelen en de MAGA-politiek van Donald Trump neigt de voorkeur voor veel investeerders naar Amerikaanse bedrijven. Daar valt op zich weinig aan te veranderen. Het is een cyclus waar je doorheen moet en waarbij het aangewezen blijft om accuraat en open te communiceren.”
Alexander Makar: “We zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk altijd loont om mooie resultaten af te leveren. Het is de enige factor waar je zelf controle over hebt. De externe context zal je als individueel bedrijf niet veranderen.”
Investor relations en ESG
In hoeverre betreedt ESG het domein van investor relations?
Cédric Biquet: “Investeerders en analisten verwachten terecht dat je communiceert rond de duurzaamheidsstrategie en de verwezenlijkingen op dat vlak. Dat zorgt ook voor extra kleur naast de puur financiële metrics.”
Gert De Mesure: “ESG-data zijn wat mij betreft financieel verankerd. Bij een vastgoedbedrijf zullen huurders afhaken wanneer het gebouw niet aan strenge duurzaamheidseisen voldoet. Dat zal ook in de resultaten tot uiting komen.”
Alexander Makar: “Wanneer je als onderneming de focus legt op duurzaamheid, wil je die progressie ook met de buitenwereld delen. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel in onze strategie en weerspiegelt zich uiteindelijk in de waardering. Waar we in het verleden een green discount kregen op kredieten met een hoog duurzaamheidskarakter, zijn we er van overtuigd dat je in de toekomst zal worden gepenaliseerd als je niet voldoet aan de juiste eisen.”
De concurrentie leest en luistert uiteraard ook mee. Hoe trek je op dat vlak de grens?
Alexander Makar: “Ongeveer 350 mensen wonen de publicatie van onze resultaten bij. Uiteraard behoren ook concurrenten tot dat publiek. Daar moet je mee kunnen omgaan. Zeer specifiek, gedetailleerde informatie is mogelijk voorbehouden voor een-op-eengesprekken met analisten of investeerders.”
Gert De Mesure: “Je kunt het als een kenmerk van sterkte zien, wanneer de concurrentie je als een benchmark beschouwt. Als analist probeer je de verschillende spelers ook uit te dagen door onderling contrasterende marktbevindingen voor te leggen.”
Prognoses
Analisten kleven graag oordelen als ‘buy’, ‘sell’ of ‘strong hold’ vast aan hun adviezen. Hoeveel waarde moeten we daaraan hechten?
Cédric Biquet: “Bij Ascencio ervaren we geen grote impact. Dat valt waarschijnlijk deels toe te schrijven aan onze beperktere liquiditeit.”
Alexander Makar: “Daar hecht ik eerlijk gezegd weinig belang aan. . Bij WDP zijn we dan ook van mening ‘never argue with the ticker’: focus op waardecreatie en dit zal zich in de koers vertalen. Bij een negatief advies is het aan ons om te bewijzen dat het oordeel niet klopt. Is een advies geheel op gebakken lucht of foute assumpties gebaseerd, dan zullen we de analist daar wel op aanspreken.”
Gert De Mesure: “De vraag is natuurlijk hoe een analist tot een koersdoel komt. DCF of discounted cash flow staat bekend als een populaire methode voor het waarderen en evalueren van investeringsprojecten. Het resultaat hangt dan grotendeels af van de parameters die je hanteert en welk gewicht je er telkens aan toekent. Het oordeel van analist 1 zal er op die manier geheel anders uitzien dan de conclusies van analist 2. Adviezen als ‘buy’ of ‘sell’ waren initieel gericht op de professionele investeerder, maar komen nu ook bij de particuliere belegger terecht. Die laatste categorie interpreteert de boodschappen weleens fout. Een ‘overweight’-waardering betekent meestal dat je verwacht dat het aandeel de benchmark zal kloppen. Maar hoewel het aandeel dus beter zou moeten scoren dan dat van de concurrenten, is het niet noodzakelijk een must binnen je portefeuille.”
Wat beschouwen jullie als beste praktijken op het vlak van investor relations?
Alexander Makar: De absolute basisvoorwaarde is openheid. Wat echt aanslaat, is het delen van vooruitzichten met een meerjarige horizon [tot vier jaar] met duidelijk onderbouwde building blocks. Met die transparantie zijn we vrij uniek onder de beursgenoteerde bedrijven. Jaar na jaar slagen we er ook in die doelstellingen te realiseren en meestal zelfs te overtreffen. Dat draagt bij tot de geloofwaardigheid van onze projecties. De keerzijde van de medaille is dat de prognoses ongeduld in de hand werken: investeerders of analisten verwachten dat je er nog een schepje bovenop doet. Dat kan zich echter ook tegen ons keren, aangezien onze plannen steeds ambitieus zijn.”
Cédric Biquet: “Vroeger legden we ons vooral toe op de harde cijfers. We merkten evenwel dat analisten en investeerders het verhaal achter die cijfers willen kennen en het marktgevoel absorberen. Ascencio is dan wel een stabiel bedrijf, er beweegt altijd heel wat. Of het nu gaat om ESG of de huurprijzen, we willen meer brengen dan louter wat in de P&L staat.”
Gert De Mesure: “Ik wil de markt leren kennen en ontdekken waar een bedrijf naartoe gaat. De vragen voor en na een vergadering zijn vaak interessanter dan de meeting zelf. Onlangs bezocht ik een bedrijf met enkele leden van de VFB. In plaats van een standaardvragenuurtje vroeg ik hen wat hen tegenhield om in dat gastbedrijf te investeren. Dat leverde niet enkel boeiende en verhelderende antwoorden op: intussen leerde het bedrijf waar het nog beter kan op inzetten. Naar mijn mening hebben bedrijven en analisten elkaar nodig, in een relatie met onderling vertrouwen.”
Rol van artificiële intelligentie
Zien jullie ook een rol voor artificiële intelligentie weggelegd binnen het domein van investor relations?
Cédric Biquet: “De relaties met investeerders en analisten gaan gepaard met het uitwerken van veel teksten. Daar verwacht ik dat artificiële intelligentie een rol van betekenis zal spelen. Al blijft vertrouwelijkheid fundamenteel. Bij het omschrijven van de macro-economische context speelt dat element minder.”
Gert De Mesure: “Voor het formele gedeelte schuilt er zeker een potentieel. Maar wil je als analist een business echt doorgronden, dan zal je toch nog altijd persoonlijk in dialoog moeten treden.”
Comments