top of page

Druk op voorraad en kapitaal beheren om niet uit het peloton te worden gewaaierd


Omzet: 45 miljoen euro, aantal medewerkers: 110


Belgian Cycling Factory is de vennootschap boven Ridley Bikes. Het is een tier 1-fietsproducent alom gekend bij wielerminnend België. De kmo zag de laatste jaren een groeistagnatie door de opeenvolgende economische disrupties en een echte sprong voorwaarts moet er komen vanaf 2023. “We worden geconfronteerd met een druk op ons bedrijfskapitaal door sterk opgelopen voorraden en langer betalingsuitstel dat door onze klanten wordt gevraagd”, zegt CFO Patrick Huygens. “We gaan ervan uit dat dit een tijdelijk fenomeen is en dat er vanaf volgend jaar een normalisering zal optreden..”


Het ondernemersverhaal van Belgian Cycling Factory leest als een Vlaamse jongensdroom. Wat begon in de garage van huidig CEO Jochim Aerts. In oorsprong een lakbedrijf voor stalen fietskaders maar na enkele jaren besloot Aerts ook zelf fietsen te maken. Zo werd Ridley Bikes geboren, vernoemd naar de CEO’s favoriete filmmaker Ridley Scott. Jawel, zijn voornaam. Scott Bikes was een toen al bestaande concullega. Belgian Cycling Factory was in een recent verleden mede-oprichter van Flanders Bike Valley, het innovatie- en performance center met eigen windtunnel en klimaatkamer.


Momenteel ziet de toekomst van de fietsenproducent er rooskleurig uit. BCF produceert ongeveer 35.000 fietsen per jaar en kan zich stilaan loswerken van de grillen van de voorbije coronacrisis. “We komen er wel”, zegt CFO Patrick Huygens hoopgevend. “De afgelopen jaren was ons parcours niet bepaald stabiel. Tijdens de eerste golf van corona was er een enorme vraag naar fietsen. We kregen zoveel orders binnen, en dat had niemand verwacht.” Die hoge vraag was positief maar had ook een keerzijde. “De markt waar wij onderdelen kopen, vooral in Zuidoost-Azië, was volledig opgedroogd. Er was amper productie door de strenge lockdowns. Dat vormde een groot probleem.”


Schaarste en torenhoge voorraad


Het leidde tot een situatie waar vervolgens te veel materiaal tegelijk in eenzelfde fabriek aanbelandt. “Hierdoor hadden we geen tijd om alles te verwerken”, vertelt Huygens. “En daarbij beschik je niet altijd over de juiste onderdelen. Op die manier worden we ook vandaag nog geconfronteerd met enerzijds schaarste in bepaalde onderdelen, en anderzijds torenhoge voorraden in andere materialen. De bult op de voorraad zal wel nog even tijd vragen vooraleer deze kan worden verwerkt en door de markt kan worden geabsorbeerd. En ondertussen moeten we het geheel blijven financieren… Dat is een grote uitdaging.”


Daarbij aansluitend komt er ook druk van zowel leveranciers- als klantenzijde. “Belgian Cycling Factory heeft niet de koopkracht om wetten aan de leveranciers op te leggen”, duidt de CFO. “Daarnaast worden onze klanten, de fietsendealers, ook geconfronteerd met plaatsgebrek om voorraad te houden en te weinig financiële middelen om ze te blijven betalen. Voor het finance team is dit een uitdaging. Klanten vragen betalingsuitstel of vertraagde levering, maar hierdoor blijft onze eigen stock heel hoog en komt er druk op de klantenvorderingen, en dit resulteert in uitdagingen op vlak van bedrijfskapitaal.”


“We zien dit als tijdelijk fenomeen. Eens de overstocks door de markt zijn geabsorbeerd zal dit een voedingsbodem zijn voor verdere omzetgroei.” “Een echte sprong moet er dit en volgend jaar komen, en dan ziet de toekomst er rooskleurig uit.”


Client management


In het kader van capital management en voorraadbeheer is het essentieel om de samenwerking met de klanten goed te onderhouden. “We zoeken altijd samen naar een oplossing”, zegt Huygens. “De gesprekken met onze dealers zijn gelukkig ook al helemaal anders dan 10 jaar geleden. Toen werd de bestelling gewoon opgenomen, en was de kous af. Nu heb je strategische gesprekken en bouw je een partnership op. Van daaruit is het veel eenvoudiger om tot overeenkomsten te komen.”


Dat engagement gaat voor Belgian Cycling Factory veel verder dan slechts het leveren van fietsen. Er is ook een resem aan andere diensten om de klant te ontzorgen, zoals het overnemen van de marketing, of het inzetten van een volledig digitaal platform waar communicatie en orders hand in hand gaan. “Een klant heeft andere behoeftes dan 20 jaar geleden en daar moeten we als goede partner op inspelen. Op die manier verzeker je een langetermijnsamenwerking.”


Niet alleen de dealer maar ook de consument is volgens de CFO helemaal veranderd. “Het draait vandaag allemaal om beleving”, stelt hij. “Een consument gaat niet meer zomaar een winkel binnen tijdens de openingsuren maar wil komen waar en wanneer hij wil. Hij wil ’s avonds vanuit zijn zetel een beslissing kunnen maken en alleen naar de fietsenwinkel komen om zijn product op te halen. Daarom is Belgian Cycling Factory heel multichannelgericht. Vooral naar beleving toe hebben we hier sterk op ingezet. Het bedrijf biedt bovendien ook augemented reality aan waardoor de consument zijn geconfigureerde fiets kan zien in zijn eigen living.”


Finance-uitdagingen


De eerste prioriteit van finance is het beheersen van de risico’s waarmee ze wordt geconfronteerd. “Dat zijn allerhande zaken”, duidt Huygens. “Daarnaast staan we ook in voor de financiering van het bedrijf.” De CFO staat er niet alleen voor om deze uitdagingen te trotseren. Het finance-team telt vijf medewerkers. “We zijn een kmo waar de werknemers elk hun specialiteit hebben, maar tot op zekere hoogte generalisten zijn. We moeten elkaar kunnen vervangen. Ik ben supervisor van dit team maar moet even goed op alle niveaus kunnen meedraaien.” Behalve de financespecifieke zaken staat het team van Huygens ook nog voor enkele andere taken in. “Onze afdeling is ook verantwoordelijk voor douaneproblematieken, een onderdeel HR, alsook zaken in legal. Daarnaast nemen we elke dag kredietbeslissingen, dus ook credit control is een belangrijk onderdeel.”


Toekomst


Wat ligt er in de toekomst te wachten op de CFO en zijn team? “Digitalisering en het gebruik maken van AI”, duidt Huygens. “Vier jaar geleden startte Belgian Cycling Factory met een complete digitalisering van het bedrijf. Verkoopplatformen, productie, material management en procurement, … werden zo helemaal gedigitaliseerd. Met de groei die we beogen, moeten we de finance afdeling verder digitaliseren om geen te groot aantal nieuw personeel te moeten aanwerven. Daarnaast willen we ook focussen op de rapportering waar zeker nog kan worden geprofessionaliseerd.”


Ook op vlak van AI zet de fietsenmaker al stappen. Met de huidige technologie die aanwezig is, kan het bedrijf quasi elk moment voorspellen welk soort fiets, in welke regio, de consument zal kopen. Tot de montage en het kleur toe. “Dat bevordert andermaal de relatie met de dealers. We doen er vandaag nog niet genoeg mee terwijl de tools er wel zijn. Het marketing team bouwt dit verder uit.” Behalve digitaliseringsplannen is de CFO ook bezig met zichzelf niet langer onmisbaar te maken. “Dat betekent dat alle procedures mooi lopen en dat alles tikt zoals het moet. Dat is de bedoeling, en daar streef ik dan ook naar.”



Comments


bottom of page