Op dinsdag 19 oktober vond de Controllers Top 2021 plaats. Op de agenda? Impact van duurzame transitie op de controller en duurzaamheidstools, het transformeren van het controllers-platform, een rapporteringsmodel per project, afstand nemen van het budget en ondernemen vanuit een changemaker mindset.
Tijdens de eerste sessie nam Bart Dierynck, professor of Accounting aan Tilburg University en TIAS business school, ons mee naar de duurzaamheidsuitdagingen en hoe deze te omarmen als controllers. Hij kaderde eerst de drijfveren. “Het integreren van duurzaamheid in het businessmodel geeft een organisatie 50 procent meer financiële waarde”, zei Dierynck. “Het is wetenschappelijk bewezen en zorgt niet alleen voor hogere opbrengsten en lagere kosten, maar je bent ook beter voorbereid op de veranderende regelgeving. Rapporteren over duurzaamheid wordt strenger – zoals met de EU Taxonomy. Ook als je leverancier bent aan een bedrijf dat strengere rapportering doet, word je hier sowieso mee door beïnvloed. De vraag is natuurlijk welke duurzaamheidthema’s nu ook materieel zijn voor jouw businessmodel? Het gaat niet over allerhande initiatieven ontplooien en bijvoorbeeld alle 17 SDG’s meteen te betrekken in het verhaal. Focus je op het integreren van drie à vijf SDG’s. Focus is het kernwoord, want je wil waarde creëren.” Een roadmap voor het implementeren van een duurzaam businessmodel kan de triple bottom-line zijn. “Dit focust op het ecosysteem en heeft een multi-stakeholderaanpak. Belangrijk is om selectief te zijn met stakeholders maar het is wel essentieel om hen van bij de start hierbij te betrekken.”
Van strategische- naar finance-transformaties
Alexandre Blüm, Group Controlling Director bij Solvay, doorliep een FP&A-transformatie die kaderde in een groter groepstraject. Een grote focus lag in de meer centrale aansturing vanuit finance. “De finance functie moest zich meer toewijden aan zijn klanten en vertrouwen opbouwen. Daarnaast wilden we meer digitaliseren, samenwerkingen bekomen en standaardiseren. Om die transformatie te verwezenlijken hadden we finance transformation building blocks. Een van de bouwstenen was het controlling platform, waar 50 procent van de controlling-posities zijn terechtgekomen. Door Connected Planning hebben we ook een meer wendbare manier om onze FP&A te doen. Daarnaast hebben we een analytische hub gecreëerd om met een klein, wendbaar team snel antwoorden te geven op complexe vragen. Het was een complexe onderneming zeker ook door het ontwikkelen van nieuwe tools en zero-based budgetting-principe.”
Groep Huyzentruyt paste zijn rapportering aan, aan de nieuwe strategie en operationeel model. CFO Willem Declercq lichtte toe: “We hebben enkele strategische keuzes gemaakt waarmee we ons duidelijk richten op de eindklant, en niet meer op andere projectontwikkelaars. Daarom hebben we onze rapportering omgebogen naar het maken van rapporten per project in plaats van per jaar. De inzichten en analyses leven hierdoor veel meer bij de projectmedewerkers. De grootste uitdaging blijft de overtuigingskracht van onze rapportering.”
Weg met budgetteren
Guillaume Verbiest, Head of Finance Tranformation & Performance Management bij Etex, legde in zijn keynote uit waarom de onderneming afzag van het budgetteringsproces. Hoewel het een stap in het duister was – zo heeft hij zelf toe – was er een zeer gegronde basis om het budget in functie van One Etex, het finance-transformatietraject, te herbekijken. “Toen zijn we gekomen bij Beyond Budgetting”, aldus Verbiest. “We tekenden een eigen roadmap uit met één ambitie: het budget helemaal afschaffen en vervangen door een rolling forecast van 18 maanden, met een update op kwartaalbasis. Daarnaast zetten we ook op high level targets. Hiermee bepalen we onze ambities op basis van strategische plannen. Het was zeker niet eenvoudig om mensen het principe te laten inzien en dat is ook een blijvend punt waarop we hameren. Het vergde heel wat overtuigingskracht maar we zijn ervan overtuigd dat dit onze way-to-go is.”
Als afsluiter van de Controllers Top schetste Koenraad Belsack, co-founder en CEO van Upgrade Estate, zijn ondernemersverhaal en waarom het duurzaamheidsaspect van de onderneming investeerders aanspreekt. “Change maker zijn is meer dan enkele mooie woorden”, zei Belsack. “Ons duurzaamheidsverhaal begon bij de start van onze eerste onderneming in 1999 tot wat vandaag tot Upgrade Estate is gegroeid. We hebben een Future-Fit Business, gebaseerd op de SDG’s en meten de progressie voortdurend als organisatie. We hebben hiervoor strenge tools en de performance wordt telkens meer meet- en tastbaar. We focussen ons ook op customer centricity en luisteren naar de noden van onze mensen. In dat kader loopt er ook een project naar carbon accounting met de deelnemers van Best Young Finance Team.
Comentários