Gudrun Group vierde in 2022 zijn 80-jarig bestaan, een ideaal moment om terug te blikken op een sterk kmo-verhaal dat in 1942 startte met een bakker die chocolade en pralines begon te verwerken. Stilaan breidde het bedrijf uit waarna het ook internationaal ging met het Pools bedrijf Chocolissimo, maar steeds op dezelfde artisanale wijze en met een familiale sfeer. Jaarlijks worden 180 miljoen pralines en 180 miljoen truffels gemaakt, ofwel ongeveer 4.300 ton chocolade. De rode draad in dit gestage groeiverhaal? Geen revoluties, wel evoluties.
Omzet: 50 miljoen euro; medewerkers: 160 in België & 75 in Polen
Bij aankomst is de lobby van Gudrun Group drukbezet met bezoekers en camera’s, en is het aanschuiven om je te kunnen aanmelden. “Het initiatief ‘Lier werkt’ is net uit de startblokken geschoten. Dat is een samenwerking met het OCMW vanuit stad Lier om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toch een plaats te proberen geven”, verduidelijkt Bart Horemans, CFO van Gudrun Group. “We proberen op alle vlakken aan SDG te werken en ons steentje bij te dragen. Onze producten zijn er om van te genieten en als die dan op een duurzame manier geproduceerd zijn smaakt het eens zo goed. Dat is wel onze missie.”
Sustainability dashboard
De samenwerking met Stad Lier is maar één van de vele duurzame initiatieven waar Gudrun groep mee bezig is. De focus op duurzaamheid is ook aanwezig in de KPI’s die samengevat kunnen worden in drie pijlers: slimme groei, operational efficiency en sustainability. “Slimme groei is meer salesgericht. We willen groeien en meer productie hebben in het laagseizoen zodat we van de seizoenaliteit af geraken. Operational efficiencygaat over het verbeteren van output per uur. De digitalisering in productie is aan het evolueren. We houden bijvoorbeeld bij hoe lang een opstart duurt zodat we kunnen nagaan waarom het de ene keer langer duurt dan de andere keer en het kunnen verbeteren. Onder de derde pijler behoren onder andere veiiligheid en wastereductie. Dat is heel belangrijk voor ons dus we zetten daar sterk op in en volgen dat op met KPI’s. Eén ervan houdt de verspilling in productie bij en de andere gaat over obsolete stock, chocolade die niet verkocht raakte,” verduidelijkt Bart. Maar dat is nog niet alles. Gudrun Groep wil een sustainability dashboard opzetten en breder kijken naar het hele productieverhaal. “Daarom hebben we ons onlangs nog aangesloten bij Beyond Chocolates, een algemene inspanning van chocoladeproducenten om chocolade duurzamer te maken door problemen zoals ontbossing, uitbuiting van cacaoboeren en de origine van cacaobonen aan te pakken en op te lossen.”
“We zullen geen revolutie, maar een evolutie zien”
Dat Gudrun verder aan het inzetten is op digitalisering zie je niet enkel in de productie, maar ook steeds meer in de andere afdelingen, waaronder finance. “Als je vergelijkt met andere kmo’s zitten we niet slecht denk ik, maar tegenwoordig wordt natuurlijk heel veel geschreven over AI en RPA, waarmee we hier nog niet bezig zijn. We proberen wel onze software zoveel mogelijk te gebruiken, zoals PowerBI en een consolidatiepakket van LucaNet, en van daaruit te rapporteren in plaats van alles via Excel samen te voegen”. Mee varen op de digitaliseringsboot is volgens Bart cruciaal om relevant te blijven, zeker in kmo’s: “We zullen geen revolutie, maar een evolutie zien waar we verder blijven inzetten op digitaliseren. Het is cruciaal om zo weinig mogelijk tijd te besteden aan het verleden en aan het registreren van actuals, zoals boekhouders in het verleden altijd gedaan hebben, maar om tijd te creëren om te analyseren en voorspellen. Het is voor mij ook belangrijk om de rest van mijn team mee te doen evolueren. Want over enkele jaren zal je geen werk meer vinden als je niet mee bent met de digitalisering. Dat is volgens mij een gevaar voor veel mensen die nu in kmo’s werken.”
Inzicht en verbinding
De finance afdeling biedt ook steun aan de business bij het opzetten van scenario’s en voorspellingen en het overbrengen van inzichten. De CFO focust hierbij op twee kernwaarden: inzicht en verbinding. “Finance medewerkers zijn heel goed in cijfers en data opleveren, maar dat is geen inzicht. Ik probeer dus te pushen om geen Excelbestand door te sturen, maar om een PowerPoint te maken waar ze zelf moeten nadenken over de conclusie van de cijfers. Verbinding gaat dan over de finance-afdeling die wegstapt van de computer, maar regelmatig eens in de productie rondloopt of met sales gaat praten. Het helpt enerzijds om daarna je boodschap over te brengen, maar anderzijds krijg je zo ook veel inzichten mee die je anders niet zou hebben.” De CFO neemt ook graag de rol als coach op. “Ik probeer vooral mensen te helpen om zich verder te ontwikkelen en te groeien. Dat is wel echt een passie geworden.”
Net nu – in tijden van stijgende prijzen en inflatie – is het van belang om kort op de bal te spelen en snel te schakelen. “Waar we vroeger één jaarlijkse kostprijsberekening maakten, proberen we nu maandelijks de prijzen te updaten om de juiste voorspellingen en assumpties te maken. Meer dan 12 maanden vooruit kijken was de afgelopen jaren niet zo moeilijk, maar met 2 procent inflatie is dat natuurlijk een ander verhaal dan met 12 procent”.
“Ik probeer vooral mensen te helpen om zich verder te ontwikkelen en te groeien.”
Ook de sterke seizoenaliteit in de chocolade-industrie maakt die rekensom niet gemakkelijker. Gudrun Group is ook altijd organisch blijven groeien, met een omzet van 50 miljoen euro. “Daardoor zitten we in bepaalde periodes met veel werkkapitaal. Hoe meer we groeien hoe groter dat natuurlijk wordt. Daarom ben ik bezig met cashflow – in veel bedrijven een eerder operationele rol – en maak ik wekelijkse updates van de cashflowforecast om in de gaten te houden of er een probleem aankomt of niet. De bank ondersteunt ons natuurlijk, maar ik probeer ook om samen te werken met onze strategische partners zoals grote leveranciers. Verder biedt één van onze klanten ook reverse factoring aan. Op die manier probeer ik dus alles zo goed mogelijk te optimaliseren.”
Chocolissimo
Chocolissimo, het bedrijf in Polen is nog sterker onderhevig aan seizoenaliteit. In het Lierse productiebedrijf worden pralines en truffels gemaakt, terwijl Chocolissimo gespecialiseerd is in gepersonaliseerde chocoladegifts. Daarnaast heeft Gudrun in Polen ook een bedrijf dat een deel van de pralines die in België geproduceerd worden verpakt. “Tijdens de piekseizoenen hebben we 80 extra interim-medewerkers in Lier, terwijl we in Polen dan aan 200 extra krachten zit.” De beschikbaarheid van personeel speelt dus een belangrijke rol. “Er zijn veel interimkrachten nodig. Vroeger stonden die bij wijze van spreken aan de deur aan te schuiven. Nu is dat niet meer, maar we moeten die piek wel kunnen opvangen.” Chocolissimo was een acquisitie in 2017, met de oprichting van de verpakkingsafdeling twee jaar later. “Op dat moment is Chocolissimo in the picture gekomen omdat ze een mooie aanvulling was op wat we hier deden het heeft ondertussen een mooie groei gekend. Van de totale 50 miljoen euro omzet komt er zo’n 10 miljoen van Chocolissimo. Gudrun is een private equity owned bedrijf, de EBITDA en cash zijn de grootste focus. “Er wordt kort op de bal gespeeld wat zorgt voor een aparte dynamiek. Een groot bedrijf heeft niet zoveel last als er wat van het budget wordt afgeweken, hier heeft dat onmiddellijk een impact.”
BIOGRAFIE
Vers van de schoolbanken begon Bart Horemans bij Pitssburgh Corning in Tessenderlo als kostaccountant, maar door zijn sterke nieuwsgierigheid sprong hij vaak in in verschillende rollen en heeft zo kennis opgebouwd in accounts payable, accounts receivable, administratie … Daarna kwam hij als controller terecht bij Hydrogenics, een kmo die waterstofgeneratoren maakt. Daar deed hij zijn eerste people managementervaring op. Vervolgens stapte hij over naar DSM, een Nederlandse multinational, waar hij startte als plant controller en zich verder ontwikkelde in verschillende rollen tot hij gevraagd werd om mee te helpen aan het opzetten van een Shared Service organisatie voor financial control. Uiteindelijk ging hij opnieuw op zoek naar een ondernemende rol in een kleiner bedrijf waar je een grotere impact hebt en zo kwam Horemans bij Gudrun Group terecht. Hij startte de week voor de eerste lockdown in 2020 als CFO.
コメント