Slechts enkele maanden CFO in een voor hem nog onbekende sector en al meteen staat Paul Ponnet voor een stevige uitdaging: Mylène na een zware slag van corona opnieuw op de baan krijgen, deze keer met het investeringsfonds In2Action en nieuw management aan het stuur.
Omzet: 15 miljoen euro; aantal medewerkers: 70
Het cosmetica-, wellness- en beautybedrijf Mylène verkoopt producten via een direct selling model. Het werkt dus met consulenten die gastvrouwen zoeken om party’s te organiseren om daar de producten te verkopen. In 2020 is Mylène overgestapt naar een omnichannel approach en is dus ook producten beginnen verkopen via de webshop. Dat is zeker geen vanzelfsprekend gegeven in een netwerkbusiness, waar niet elke consulent volledig mee is op de digitale golf en de online verkoop dus als concurrentie kan zien. De oplossing van Mylène? “De consulenten blijven centraal staan. Ze zijn gekoppeld aan klanten en krijgen een commissie op de online verkoop.” Die verandering gebeurde net op tijd want even later brak corona uit waardoor de homeparty’s niet meer konden plaatsvinden. Dat zorgde ook meteen voor het verlies van de helft van de omzet. “We hebben wel nog iets kunnen recupereren via de webshop, maar 2020 en 2021 zijn bijzonder uitdagende jaren geweest.”
Spoedcursus inwerken
Het verkoopsproces van Mylène heeft Paul in het begin goed beziggehouden. Na de uitstap van Yvan Vindevogel – die het had aangekocht in 2019 – stapt het investeringsfonds In2Action mee in de deal met het management. “Het was een vereiste van het fonds om het comfort te hebben dat het management er mee in gelooft. Het investeringsfonds is als meerderheidsaandeelhouder gericht op bedrijven waar wel nog duidelijk potentieel is, maar die een moeilijke periode achter de rug hebben, wat in dit geval wel zo is. In het begin heb ik dus heel dat verkoopsproces mee geregeld en begeleid. We hebben verschillende kandidaat-overnemers gezien aan wie wij managementpresentaties moesten geven. De Sales en Marketing Director van Mylène was ook recent gestart, dus voor ons beiden betekende dat wel een spoedcursus inwerken. Dat was zeker niet altijd makkelijk.”
Klaar voor de digitaliseringsstrijd
Paul is natuurlijk niet enkel aangesteld om de verkoop van Mylène – die nu mooi afgerond is – te regelen. Eén van de grote projecten wat de volle aandacht nodig heeft is het Next Gen project, een volledige transitie van IT binnen Mylène. “We gaan voor IT 2.0: hoe we willen dat de IT-architectuur en infrastructuur eruit zullen zien. Finance is daar onderdeel van. Het doel is om één general datawarehouse te hebben dat binnen de onderneming als waarheid gebruikt wordt. Het probleem nu is dat we met verschillende systemen werken, allemaal verouderd, waardoor bepaalde investeringen de voorbije vijf jaar uitgesteld zijn maar nu wel dringend nodig zijn”, verduidelijkt Paul. De positieve noot in dit verhaal? “Nu het investeringsfonds is ingestapt kunnen die investeringen in sneltempo gebeuren.”
“Het doel is om één general datawarehouse hebben dat binnen de onderneming als waarheid gebruikt wordt.”
Er zijn zeker nog genoeg opportuniteiten om te optimaliseren binnen de finance afdeling van Mylène, zoals de facturen die nog manueel afgedrukt en ingeboekt worden. Daarvoor kijkt Mylène naar een nieuw ERP-pakket en de webshop verder uitbouwen. Ook de online koppeling tussen consulenten en klanten is niet eenvoudig. Het commissiegebeuren is een complexe berekening waarvoor de huidige IT-infrastructuur en business reporting nog niet helemaal up to date zijn. Om die digitaliseringsstrijd waar te maken werken IT en finance nauw met elkaar samen. Het directiecomité van Mylène bestaat uit vijf teamleden: de CEO, CFO, COO, de Operations & IT director en de Sales & Marketing Director. Binnen finance staan nog drie werknemers in voor de boekhouding, onderverdeeld in de general accountant als hoofdboekhouder, accounts receivable en accounts payable.
Private equity huwelijk
Werken binnen een private equity bedrijf brengt natuurlijk zijn eigen uitdagingen mee. Tijdens de verkoop werd een businessplan voorgelegd voor 2023, 2024 en 2025, de leidraad bij de verdere opmaak van budgetten. De laatste maanden van 2022 had Mylène ook de handen vol met een gedetailleerd budget voor 2023 dat werd voorgelegd aan In2Action. “We willen gewoon zo snel mogelijk terug naar de resultaten die behaald werden vóór de uitbraak van corona. Op de middellange termijn is het de bedoeling dat we teruggaan naar die 30 miljoen,” stelt Paul. Nog een vereiste binnen de financiering gaat over rapportering rond ESG. De CO2-uitstoot van Mylène wordt geregistreerd en er worden objectieve doelstellingen rond gemaakt. Het nieuwe huwelijk verloopt soepel. “We kennen elkaar nog maar enkele maanden en voorlopig werkt alles zeer goed. De bedoeling is ook dat we maandelijks samenzitten en rapporteren aan hen en vier keer per jaar is er raad van bestuur. We krijgen wel de indruk van In2Action dat het allemaal zeer informeel kan gebeuren. Onze contacten zijn telkens al zeer gemoedelijk en aangenaam geweest.” De rapportering naar aandeelhouders is van sterk belang, ongeacht het type bedrijf. “Er moet transparantie en open communicatie zijn vanuit het management en de rapportering moet op punt staan en regelmatig gebeuren, of de aandeelhouder nu een investeringsfonds, familie of bank is,” benadrukt Paul.
“De rapportering moet op punt staan, of de aandeelhouder nu een investeringsfonds, familie of bank is.”
Wat houdt de CFO nog bezig, behalve de digitalisering en de doelstellingen voor 2023 behalen? Ook Mylène voelt – zoals elk bedrijf op dit moment – de impact van de stijgende energieprijzen en inflatie. Die extra kosten worden in de mate van het mogelijke doorgerekend aan de eindproducten. “We hebben drie catalogi waarin de prijzen dit jaar 10 procent zijn gestegen. Dat is ook logisch, want onze grondstoffen zijn met ongeveer 40 procent gestegen en de elektriciteitsprijzen van onze enige productiesite in Heist-op-den-Berg zijn enorm de hoogte in gegaan, van 7000 euro naar 57000 euro per maand. Dat is echt waanzin.”
De CFO ziet de toekomst als een nieuwe uitdaging, een mogelijkheid tot groei. “We zijn aan de slag met een nieuw management en investeringsfonds waartussen een goede klik is. We kunnen verder werken met de investeringen die enkele jaren uitgesteld werden en we gaan volledig voor groei. We voelen ons klaar voor de toekomst.”
Biografie
Paul Ponnet verdiept zich al van bij de start van zijn carrière in de financiële wereld. Hij startte in audit bij KMPG en heeft daar zijn eerste zeven jaar werkervaring opgedaan. Daarna heeft hij een decennium gewerkt in de groenten- en fruitsector, eerst als financieel directeur en daarna als ondernemer. Alvorens hij zich aansloot bij Mylène was hij Head of Finance bij Oqton, een start-up in software. In kader van de verkoop aan een grote Amerikaanse groep stapte hij daar uit, om in april 2022 in te stappen bij Mylène.
Comments