top of page

We steken de grote plas over, om de VS te veroveren

#265 CFO magazine, interview met Jan Vandecasteele, CFO bij NOVY




 

Novy, producent van en Belgische marktleider op het gebied van dampkappen en kookplaten, is sinds drie jaar in handen van de Amerikaanse groep Middleby Corporation. Onder diens impuls wil Novy verdere internationaliseringsstappen zetten. Te beginnen met de VS, maar ook Australië en het Midden-Oosten. Hoe maakt Novy dat waar? En welke rol is daarbij weggelegd voor finance en CFO Jan Vandecasteele? 


Jan Vandecasteele, CFO bij NOVY


OMZET: 100 MILJOEN EURO

 Na elf jaar bij KPMG en dertien jaar bij Barco, krijgt Jan Vandecasteele een telefoontje. Of hij interesse heeft om de rol van CFO op te nemen bij Novy, de Belgische fabrikant van dampkappen en kookplaten. Hij zegt ‘ja’, want Novy staat op het punt om enorm te groeien. En al heel zijn carrière maakt Jan Vandecasteele daar graag werk van: een succesvolle toekomst helpen uitbouwen, voor elk bedrijf waarbij hij aan de slag is. 

Novy is een onderneming met een rijke historiek. Het bedrijf startte in 1907 als een fietsenmerk. Later produceerde Novy ook motorfietsen, om zich vanaf 1965 toe te leggen op iets heel anders: dampkappen. Vandaag is Novy fabrikant van dampkappen, kookplaten en keukenverlichting, onder meer bekend van zijn kookplaten met ingebouwde afzuiging. 


VAN FAMILIEBEDRIJF NAAR GROTE CORPORATE 


Novy zit in een belangrijke transitie. Waar gaat het precies over? 

“Novy is net verkocht aan de Middleby Corporation, een Amerikaanse wereldspeler in onder meer keukenuitrusting voor de commerciële en residentiële markt, alsook voor industriële toepassingen. Sinds de zomer van 2021 is Novy geen Belgisch familiebedrijf meer, maar deel van een grote corporate. Toen kreeg ik de vraag of ik het bedrijf als CFO door de transitie wil loodsen, samen met een nieuwe CEO.” 


Alles begint met vertrouwen opbouwen? 

“Inderdaad. Kijk, ik ben niet in hoofdzaak aangeworven door Novy zelf. Ik ben aangesteld door de nieuwe Amerikaanse eigenaar en de vroegere CEO van Novy. Ik kwam dus binnen als iemand van Middleby, waarop de medewerkers zich ongetwijfeld afvroegen wat dat zal brengen. De eerste maanden kwam ik tweewekelijks langs, vooral om iedereen te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Als ik dan met m’n toekomstige medewerkers samenzat, voelde ik toch wel enige schrik. Namelijk dat hun flexibele manier van werken gebetonneerd zou worden in strakke processen. Dus stelde ik hen gerust: we zullen inderdaad structuur brengen, maar zonder te bruuskeren.” 


Oké, maar ongetwijfeld veranderen andere zaken wel? 

“Uiteraard, onvermijdelijk. Plotseling komen de medewerkers van finance in een omgeving terecht waarin ze maandelijks moeten afsluiten en een forecast voorleggen. Waarin ze teruggefloten worden als ze die forecast niet halen. Waarin ze doelstellingen rond ebitda’s moeten vastleggen en ernaartoe werken. Zaken die ze wel al kennen van het Novy van voor de verkoop, maar dan toch in mindere mate. Opeens zijn ze als deel van Middleby ook beursgenoteerd, waardoor elk kwartaal belangrijk is, terwijl vroeger vooral de jaarafsluiting van tel was.” 

“Ik wees er ook op dat de medewerkers niet moesten vrezen voor een afgenomen investeringshonger. Integendeel, Middleby is een gezond bedrijf dat erg openstaat voor investeringen, als je je case goed verdedigt. Door transparant te communiceren, begrijpt iedereen hoe goed Middleby ervoor staat, wat de verwachtingen zijn, en hoe ze die kunnen helpen waarmaken. Gaandeweg neem ik zo de schrik bij het bedrijf weg om in een grotere groep te communiceren en te werken.”


 

“Gaandeweg neem ik de schrik weg om in een grotere

groep te communiceren en te werken.” 

JAN VANDECASTEELE, CFO BIJ NOVY

 

BIO 

Na een stage bij EY startte Jan Vandecasteele bij KPMG, eerst rond accountancy en fiscaliteit, later rond audit en CFO-advisory. In 2009 overhaalde Barco hem om er als financial planning & analysis director aan de slag te gaan. Hij groeide er door tot VP divisional finance management and FP&A, om na dertien jaar Barco, in april 2022 te starten als CFO bij Novy. 



WERKEN AAN DE RAPPORTERING


Beschikte finance op dat moment al over de nodige mechanismen, om deel uit te maken van zo’n groot internationaal bedrijf?

“Voor de financiële closing beschikte de finance-afdeling van Novy al over de nodige tools. Ook het ERP-pakket voldoet. De aanstelling van een nieuwe controller bood ruimte voor meer inzichten. De rapportering is eerder basic, maar bijgevolg ook pur sang. Vele bedrijven rapporteren zodanig uitgebreid dat je de essentie niet meer terugvindt in hun rapportering. Bij Novy zie je die wel snel. Maar voor de verkoop aan Middleby lag de analyse van de marges bij de CEO. Dat is een opdracht die ik na mijn aanstelling naar mij toetrek, zodat hij zich kan concentreren op het uittekenen van de krijtlijnen. Novy rapporteerde in die tijd voornamelijk per land, terwijl het Amerikaanse moederbedrijf vooral de geconsolideerde cijfers wil kennen.”

“We hebben ondertussen de eerste stappen gezet om het rapporteren richting de groep te optimaliseren. Dankzij meer gestroomlijnde processen, is de closing al rond op dag drie, in plaats van 5 dagen aan de start van ons traject. We zitten één keer per kwartaal virtueel met het moederbedrijf samen, om de resultaten van het vorige kwartaal en de markt trends van de toekomst te bespreken, met daarbij ook de forecast voor het volgende kwartaal en het werkkapitaal.”


 

“Als je rapporteert,

moet je ook aan storytelling doen,

op basis van de data.” 

JAN VANDECASTEELE, CFO BIJ NOVY

 

Rapportering is niet louter een kwestie van cijfers geven? 

“Zeker niet. Als je rapporteert, moet je ook aan storytelling doen, op basis van de data. Dat is niet evident. Als financieel verantwoordelijke ben je vooral opgeleid om cijfers te analyseren en daarmee aan te sturen, niet zozeer om verhalen te vertellen. Zelf ben ik sterk in het creatief visualiseren van data in grafieken. Daar maak ik dan ook werk van bij Novy.” 


Is het ook geen leerproces? 

“Absoluut. Je moet daarin groeien. Medewerkers in finance werken erg nauwkeurig, maar ze blijven vaak in de diepte zitten. Terwijl ze op een gegeven moment daaruit moeten treden en proberen de essentie te begrijpen. Als je die helikopterview aanneemt en wat kaas gegeten hebt van visualisatie, kan je het verhaal achter de cijfers begrijpelijk overbrengen, ook aan wie financieel minder mee is. Nu, ik weet het: tegenwoordig bestaan er heel wat tools waarmee je erg mooi en flashy rapporteert. Maar uiteindelijk moet iemand nog altijd nadenken over welk verhaal je brengt, met welke data en hoe je die het best visualiseert. Vooral die kunde van visualisatie en storytelling brengen opleidingen nog te weinig over. We zijn van plan om naar een nieuwe versie van ons ERP-pakket over te stappen en daarbij business intelligence en document management mee aan te pakken. Daar maken we werk van vanaf eind 2024. Maar eerst hebben we andere grootse plannen.” 


Amerika komt niet alleen naar Novy, maar Novy ook naar Amerika? 

“Dat klopt (fier). Als familiebedrijf was Novy vooral gefocust op Europa. Nu we in Amerikaanse handen zijn, steken we de grote plas over, om ook in de VS te verkopen. Iets waarbij we vooral moeten zorgen dat onze producten klaar zijn voor Amerika. Voldoen ze aan de Amerikaanse wensen? Zijn ze bijvoorbeeld beschikbaar in wit, wat daar momenteel de hype is? En indien niet, kunnen we ze aanpassen, met behulp van Amerikaanse designers? Uiteindelijk hebben we vijf producten geselecteerd, aangepast en opnieuw laten certificeren voor de Amerikaanse markt.” 


De uitbreiding naar de VS is wel cruciaal voor Novy? 

“Zeker. Ons marktaandeel in België is erg groot. Ook in andere Europese regio’s groeien we nog. Maar toch bereiken we stilaan onze limieten, zeker nu de bouwmarkt wat verzwakt is, ten gevolg e van de hoge rentes voor woonleningen en het post-corona effect. Toch kunnen wij positieve cashflows blijven voorleggen, omdat we al heel lang een heel goede klantenbasis hebben, met een lage DSO. Vandaar dat de stap naar de VS zo’n goed idee is. Dat kan onze verkoop stevig verder groeien. Zeker ook omdat Middleby daar al een eigen verkoopkanaal heeft. Onlangs lanceerden we onze producten officieel op de Amerikaanse markt en we wonnen al meteen een prijs voor innovatie op de beurs KBIS in Las Vegas. En het stopt niet: heel binnenkort trekken we ook naar Australië, daarna naar het Midden-Oosten. Maar voor alle duidelijkheid: onze core productie blijft in België.”


 

Interview: Kurt Deman

Tekst: Tom Dejonghe

Foto's: Emy Elleboog



Comments


bottom of page